معرفی موتور برق اتومات استارت

یکی از جذاب ترین مزایایی که به موتور برق های نسل جدید اضافه می شود، راه اندازی خودکار (اتومات استارت) است. موتور برق اتومات استارت در زمان قطعی برق به صورت خودکار و بدون نیاز به اپراتور روشن می شود و برق را به مدار برمی گرداند و بعد از بازگشت برق شهری، دستگاه به صورت خودکار خاموش می شود.

در حال حاضر 2 سری موتور برق اتومات استارت در کشور موجود است. سری اول مانند موتور برق اتومات استارت برند هواسدان با مدل H9000D-G-ATS هستند که باکس ATS (اتومات استارت) بر روی پنل دستگاه قرار گرفته است. با مشاهده پنل این موتور برق متوجه وجود ورودی برق شهری خواهید شد. با اتصال برق شهری به موتور برق، در صورت قطع شدن برق شهری، دستگاه متوجه قطعی برق شده و فرمان روشن شدن موتور برق را صادر می کند.

ورودی برق شهری موتور برق اتومات استارت

اما سری دوم موتور برق های اتومات استارت مشابه موتور برق بنزینی برند گرین پاور مدل GR9500-AT هستند که باکس ATS از موتور برق جدا بوده و شما می توایند باکس اتومات استارت را در کنار موتور برق و بر روی دیوار نصب کنید. باکس ATS با یک کابل به ورودی ATS در پنل موتور برق متصل می شود و اتصال برق شهری به موتور برق، به صورت غیر مستقیم و با اتصال به باکس اتومات استارت انجام می شود.

باکس اتومات استارت موتور برق گرین پاور

البته آنچه در این 2 مدل اتفاق افتاده دقیقا مشابه است و هیچ تفاوتی در خروجی نهایی ندارد. تصمیم شرکت گرین پاور برای جدا کردن باکس ATS از پنل موتور برق به علت حفظ باکس اتومات استارت از ارتعاشات و لرزش های موتور است. به این شکل قطعات باکس از آسیب ناشی از اتعاشات موتور به دور خواهند بود.

علاوه بر مدل معرفی شده که یک موتور برق بنزینی است، برند گرین پاور در دسته موتور برق های گازسوز هم یک مدل اتومات استارت عرضه کرده است. اگر مصرف شما کمتر از 5.5 کیلووات (20 آمپر تا 22 آمپر) باشد، می توانید از موتور برق اتومات استارت گازسوز برند گرین پاور استفاده کنید.

با تهیه این موتور برق نگرانی از بابت تهیه سوخت ندارید و می توانید با اتصال دستگاه به گاز شهری از یک منبع سوخت نامحدود بهره مند شوید. این نکته از آن جهت حائز اهمیت است که ممکن است تهیه بنزین و گازوئیل، آن هم به صورت مداوم با مشکلاتی همراه باشد. موتور برق بنزینی گرین پاور با مدل CC7000-AT یک موتور برق اتومات استارت گازسوز است و وجود 2 مزیت راه اندازی خودکار و سوخت گاز در کنار یکدیگر واقعا بی نظیر است و خیال شما را از همه جهت راحت می کند.

موارد استفاده از موتور برق ATS

توضیح موارد استفاده موتور برق های اتومات استارت را با ذکر یک مثال شروع می کنیم. شما یک آزمایشگاه را در نظر بگیرید که یخچال های این آزمایشگاه محل نگهداری نمونه های حساس است و در ساعتی از نیمه های شب برق این مجموعه قطع می شود. حتی اگر از UPS به عنوان سیستم برق اضطراری در این مجموعه استفاده شده باشد باز هم ممکن است به دلیل ظرفیت محدود باتری های UPS، این سیستم جوابگوی نیاز مجموعه نباشد و این نمونه های حساس آزمایشگاهی آسیب ببینند. ضرورت استفاده از موتور برق در این مجموعه به خوبی مشخص است و از آنجایی که احتمال قطعی برق در هر زمان از شبانه روز وجود دارد (زمانی که موتور برق اپراتور ندارد)، موتور برق اتومات استارت بهترین گزینه برای این مجموعه است.

علاوه بر این آزمایشگاهی که به عنوان نمونه ذکر کردیم، مکان های دیگری مانند داروخانه ها ، دندانپزشکی ها و به صورت کلی هر مکانی که اپراتوری برای راه اندازی موتور برق ندارد، می تواند از این موتور برق های اتومات استارت استفاده کند.

ساخت موتور برق اتومات استارت

اگر یک موتور برق استارتی داشته باشید، می توانید با یک تابلو ATS که توسط تیم تابلو ساز مجموعه ما ساخته شده، قابلیت اتومات استارت را به موتور برق خود اضافه کنید. البته مجموع هزینه یک موتور برق استارتی و ساخت تابلو ATS از قیمت یک موتور برق اتومات استارت بیشتر است. به طور مثال اگر شما یک موتور برق اتومات استارت هواسدان خریداری کنید، هزینه شما حدود 35 میلیون تومان خواهد بود. اما اگر مدل استارتی همین برند و تابلو ATS با تمام امکانات سفارش دهید، هزینه موتور برق حدود 30 میلیون تومان و هزینه تابلو ATS سفارشی با توجه به هزینه های برد، رله، فیوز مینیاتوری، کنتاکتور، فریم تابلو، سیم کشی، سلونوئید برای برقی کردن ساسات موتور برق و … حدود 15 میلیون تومان خواهد بود.

البته این هزینه بیشتر کاملا بی جهت نیست و برخی امکانات بیشتر به دستگاه شما اضافه می شود. برای مثال شما می توانید شارژر باتری هم به تابلو ATS خود اضافه کنید. با وجود این شارژر، باتری موتور برق نمی خوابد و خیال شما از بابت وضعیت باتری دستگاه راحت می شود.

جمع بندی

شما می توانید برای مشاهده آموزش راه اندازی موتور برق اتومات استارت به صفحه شرکت جی زد دیزل در آپارات و اینستاگرام مراجعه کنید. همچنین چنان چه در مورد استفاده و راه اندازی این دستگاه ها سوالی دارید حتما در بخش نظرات همین صفحه مطح کنید.