4 نکته مهم قبل از خرید موتور برق به ترتیب اولویت عبارت اند از دسترسی راحت تر به سوخت مصرفی، توان (آمپر) مورد نیاز، نوع مصرف کننده و ساعات مداوم تامین برق. ما در ادامه تمامی این نکات را خدمت شما توضیح می دهیم، با ما همراه باشید.

 

انتخاب نوع سوخت قبل از خرید موتور برق

اولین و مهم ترین نکته قبل از خرید موتور برق انتخاب نوع سوخت موتور برق است و موثرترین عامل در انتخاب نوع سوخت، سهولت دسترسی به آن است. برای مثال ممکن است محل زندگی شما به گونه ای باشد که تامین سوخت گازوئیل برای شما راحت تر و کم هزینه تر از تامین سایر سوخت ها باشد، در صورتی که در اکثر نقاط کشور تامین گازوئیل به سختی انجام می شود و هزینه هر لیتر گازوئیل از 300 تومان در جایگاه های عرضه سوخت به 10 هزار تومان در بازار آزاد می رسد و بسیار گران قیمت به دست می آید.

در حالت کلی و در اکثر نقاط کشور تامین سوخت بنزین برای مصرف کننده راحت تر است و شما می توانید با مراجعه به نزدیک ترین جایگاه سوخت، بنزین مورد نیاز خود را تامین کنید. حتی اگر جایگاه سوخت، جز برای وسایل نقلیه، بنزین ارائه نکند شما می توانید با پر کردن باک خودرو و سپس انتقال بنزین به موتور برق، سوخت خود را تامین کنید و از همین جهت هم خرید موتور برق بنزینی انتحاب اکثر مشتریان ما است.

 

انتخاب سوخت موتور برق

 

اگر قصد شما از خرید موتور برق، تامین برق مورد نیاز یک منزل مسکونی است و به گاز مایع یا گاز شهری دسترسی دارید، این نوع سوخت انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود. موتور برق گازسوز نیازی به تامین از بیرون و پر کردن مخزن سوخت ندارد و هزینه سوخت آن نسبت به موتور برق های بنزینی و دیزلی بسیار کمتر است. شما با اتصال شیر گاز به موتور برق به یک منبع سوخت نامحدود متصل می شوید و دغدغه تامین سوخت نخواهید داشت.

 

تعیین توان یا آمپر مصرفی قبل از خرید موتور برق

یکی از نکات مهم قبل از خرید موتور برق، مشخص کردن توان یا آمپر مصرفی شما است. چند آمپر مصرف دارید؟ توان مورد نیاز شما چقدر است؟ این 2 سوالاتی هستند که حتما در زمان خرید موتور برق با آن ها رو به رو می شوید و داشتن جواب این سوالات، به فروشنده کمک می کند نیاز شما را متوجه شده و راهنمایی بهتری به شما ارائه کند.

بدون داشتن این اطلاعات خرید شما مقرون به صرفه و اصولی نیست. برای مثال ممکن است شما موتور برقی خریداری کنید که توان خروجی آن بسیار بیشتر از توان مصرفی شما باشد. در این صورت شما بیهوده، هزینه بیشتری پرداخت کردید و علاوه به این، اگر توان مصرفی شما کمتر از 50 درصد توان خروجی دستگاه باشد و این روند طولانی مدت ادامه داشته باشد، موتور برق آسیب دیده و مستهلک می شود.

 

اندازه گیری توان یا آمپر مصرفی

شما برای اندازه گیری توان مصرفی تان 2 راه پیش رو دارید. شیوه اول استفاده از کلمپ و شیوه دوم تهیه لیست مصرف کننده ها است. در ادامه هر 2 را آموزش می دهیم. البته توجه داشته باشید هر 2 روش دقیق هستند و انجام یکی از این 2 روش کافی است و نیازی به استفاده از هر 2 روش اندازه گیری وجود ندارد.

 

اندازه گیری توان مصرفی با کلمپ

اولین و دقیق ترین شیوه اندازه گیری توان یا آمپر مصرفی، اندازه گیری با استفاده از کلمپ است. برای این کار ابتدا یک کلمپ یا آمپرسنج تهیه کنید. سپس تمامی مصرف کننده هایی که در زمان قطعی برق به آن ها نیاز دارید در مدار قرار دهید. مصرف کننده هایی که در زمان قطعی برق استفاده می شوند عموما مصرف کننده های ضروری و غیرفابل چشم پوشی هستند. برای مثال مصرف کننده هایی چون جاروبرقی و لباسشویی ضروری به حساب نمی آیند و یخچال، تلویزیون، روشنایی، پمپ آب و کولر در دسته مصرف کننده های ضروری قرار می گیرند.

پس مصرف کننده های ضروری خود را مشخص کرده و در مدار قرار دهید و سپس از کنتور یا تابلو برق مجموعه مصرفی خود کلمپ بزنید. آمپر نمایش داده شده در آمپرسنج، آمپر مصرفی مداوم شما را مشخص می کند. اما یک نکته مهم در اندازه گیری توان مصرف کننده های شما وجود دارد، مصرف کننده های شما علاوه بر بار مداوم، بار ضربه جریان نیز دارند. مصرف کننده هایی که در ساختار آن ها سیم پیچ یا الکتروموتور استفاده شده قطعا ضربه جریان دارند و برای نمونه در بخش مصرف کننده های خانگی می توان به پمپ آب و یخچال (هر چند ضربه جریان کمی دارد) اشاره کرد.

 

اندازه گیری توان مصرفی با کلمپ

 

شما باید ضربه جریان را در اندازه گیری توان مصرفی لحاظ کنید. هر موتور برق، مقداری مشخص، جریان ضربه را تحمل می کند و دانستن ضربه جریان مجموعه مصرف کننده نکته مهمی در خرید موتور برق است.

برای اندازه گیری ضربه جریان مجموعه مصرفی تان، باید تمامی مصرف کننده هایی که در مدار قرار دارند خاموش کنید، کلمپ در محل ذکر شده قرار دهید و سپس مصرف کننده های خود را به همان ترتیب و اولویتی که بعد از قطعی برق در مدار قرار می گیرند، روشن کنید. حداکثر جریان مصرفی که در کلمپ نمایش داده می شود (این مقدار به صورت لحظه ای است و حداکثر 1 تا 3 ثانیه زمان می برد) ضربه جریان مصرفی مجموعه شما و جریان ثابت بعد از آن جریان مصرفی مداوم مجموعه است.

شاید این شیوه اندازه گیری توان مصرفی برای شما دشوار باشد و یا تجربه و تجهیزات کافی برای انجام آن نداشته باشید. شما می توانید از یک تکنسین برق برای انجام این امر کمک بگیرید و خیال شما از بابت ایمنی و نتیجه کار آسوده خواهد بود.

 

تهیه لیست توان مصرفی

دومین شیوه اندازه گیری توان مصرفی، تهیه لیست از جریان مصرفی راه اندازی و مداوم مصرف کننده هایی است که باید در زمان قطعی برق روشن باشند. لیست مورد نظر باید دقیق و با جزئیات کامل و بر اساس پلاک مشخصات مصرف کننده ها تنظیم شود. به طور مثال اگر لیست مصرف کننده های شما شامل 30 عدد لامپ است، باید توان مصرفی تمامی لامپ ها مشخص باشد. 30 عدد لامپ 100 وات، 3000 وات و 30 عدد لامپ 15 وات، 450 وات مصرف دارند که اختلاف چشمگیری به حساب می آید و در خرید موتور برق مورد نظر کاملا موثر است.

مثال ذکر شده برای سایر مصرف کننده ها نیز صدق می کند و در بخش مصرف کننده های خانگی، یخچال، پمپ آب و کولر باید با مشخصات کامل ثبت شوند. توان مصرفی یخچال 20 فوت با یخچال 10 فوت متفاوت است، کولر آبی با کولر گازی تفاوت دارد و در کولر های گازی هم توان مصرفی کولر گازی 9 هزار با کولر گازی 30 هزار تفاوت زیادی دارد. پمپ های خانگی هم تفاوت های زیادی با یگدیکر دارند و نوع و توان پمپ (اسب بخار) در توان مصرفی دستگاه بسیار تاثیر گذار است.

همان طور که گفته شد در این شیوه، دقیق ترین اندازه گیری بر اساس پلاک مشخصات دستگاه صورت می گیرد. اما اگر اطلاعات پلاک مشخصات مصرف کننده به هر دلیلی در دسترس نیست، شما می توانید از لیست توان مصرفی وسایل برقی منزل استفاده کنید. در این لیست هم توان مصرفی راه اندازی و هم توان مصرفی مداوم هر دستگاه مشخص شده و شما با مطابقت مصرف کننده خود با لیست تهیه شده، می توانید لیست توان مصرفی خود را کامل کنید. شما می توانید از یک لیست مشابه جدول زیر استفاده کنید.

 

مصرف کننده جریان مصرفی راه اندازی جریان مصرفی مداوم
مجموع

 

در ادامه مصرف یک منزل مسکونی را با یکدیگر محاسبه می کنیم (اعداد ذکر شده دقیق نبوده و صرفا برای مثال عنوان شده اند). مصرف کننده های ضروری منزل مورد نظر ما شامل یک یخچال، کولر، روشنایی و تلویزیون است. پلاک مشخصات یخچال ضربه جریان 10 آمپر و مصرف مداوم 5 آمپر را نشان می دهد. جریان راه اندازی کولر 15 آمپر و جریان مداوم آن 7 آمپر است. روشنایی و تلویزیون ضربه جریان نداشته و جریان مصرفی مداوم هر کدام از آن ها 5 آمپر است. در نتیجه مجموع ضربه جریان مصرف کننده های این منزل 35 آمپر و جریان مصرفی مداوم آن ها 22 آمپر محاسبه می شود.

 

مصرف کننده جریان مصرفی راه اندازی جریان مصرفی مداوم
یخچال 10 آمپر 5 آمپر
کولر 15 آمپر 7 آمپر
روشنایی 5 آمپر 5 آمپر
تلویزیون 5 آمپر 5 آمپر
مجموع 35 آمپر 22 آمپر

 

حتما زمان خرید موتور برق، فروشنده اطلاعات بالا را از شما درخواست می کند و داشتن اطلاعات دقیق از توان مصرفی مداوم و توان مصرفی راه اندازی به نفع شما بوده و به خریدی مقرون به صرفه و بی دغدغه می انجامد.

 

تعیین نوع مصرف کننده قبل از خرید موتور برق

نوع مصرف کننده یکی از نکات تاثیر گذار قبل از خرید موتور برق است. برخی مصرف کننده ها مانند سرور، UPS، دوربین مدار بسته و کامپیوتر در دسته بندی مصرف کننده های حساس قرار می گیرند. منظور از مصرف کنند های حساس، آن دسته از دستگاه هایی هستند که در برابر نوسانات ولتاژ یا فرکانس حساسیت بالایی دارند و بروز این گونه نوسانات باعث خرابی یا خطا در عملکرد دستگاه می شود.

در بین مصرف کننده هایی که به عنوان مثال ذکر کردیم، تنها UPS حساسیت بالایی به نوسانات فرکانس دارد. اگر منبعی که به عنوان پشتیبان UPS در نظر گرفتید (در اینجا موتور برق) نوسان فرکانس داشته باشد و این نوسانات از بازه استاندارد UPS بیشتر باشد، منبع برق و UPS همگام نمی شوند. در نتیجه استفاده از منبع مورد نظر (موتور برق) به عنوان بکاپ UPS ممکن نخواهد بود.

 

یو پی اس

 

اگر مصرف کننده های شما در دسته دستگاه های حساس قرار دارند و تصمیم دارید از موتور برق برای تامین برق این مصرف کننده ها استفاده کنید، بهترین انتخاب، خرید موتور برق اینورتری است. اما چرا؟

خروجی موتور برق های اینورتری کاملا ثابت و بدون نوسان است و نوسان ولتاژ و فرکانس ندارند. این خروجی بدون نوسان با کمک قطعه ای به نام اینورتر تولید می شود. احتمال دارد ولتاژ و فرکانس ورودی به اینورتر نوسان داشته و هر مقداری باشد، اما اینورتر وظیفه دارد یک خروجی با ولتاژ و فرکانس ثابت و بدون تغییر تولید کند.

سایر مصرف کننده ها مانند پمپ آب، کولر آبی، یخچال، روشنایی، دستگاه جوش، بالابر و … تحمل بیشتری در برابر نوسانات ولتاژ و فرکانس دارند و در مقایسه با UPS و … حساسیت کمتری دارند. اگر مصرف کننده های شما در این دسته قرار دارند و قصد خرید موتور برق برای تامین این قبیل دستگاه ها را دارید، نیازی نیست موتور برق اینورتری خریداری کنید و خرید موتور برق معمولی هم برای تامین برق مورد نیاز مصرف کننده های شما مناسب است.

 

تعیین زمان کار و محل استفاده موتور برق

نکته پایانی قبل از خرید موتور برق، مشخص کردن زمان کار مداوم و محل استفاده موتور برق است. موتور برق ها با در نظر گرفتن نوع اتاقک به 2 نوع سایلنت و Open Type تقسیم می شوند. موتور برق های سایلنت معمولا در فضای اداری و مسکونی و به عنوان تامین کننده برق اضطراری استفاده می شوند و زمان کارکرد مداوم کمتری نسبت به موتور برق های Open Type دارند. ساعت کار کمتر موتور برق های سایلنت ناشی از اتاقک سایلنتی است که موتور برق را در بر گرفته است و قدرت خنک کنندگی موتور را کاهش می دهد.

 

خرید موتور برق سایلنت

 

اگر قصد شما از خرید موتور برق، تهیه یک منبع برق اضطراری و برای زمان قطعی برق است، پس شما احتمالا همه روزه از دستگاه استفاده نمی کنید و در زمان استفاده هم ساعت کارکرد مداوم دستگاه از 2 تا 4 ساعت بیشتر نخواهد شد. در این چنین شرایطی زمان کارکرد موتور برق، تاثیر زیادی در انتخاب شما نخواهد داشت. چرا که ساعت کارکرد مداوم موتور برق های یک تا 3 کیلووات 4 تا 6 ساعت و موتور برق های بیشتر از 3 کیلووات 6 تا 8 ساعت در حالت استاندارد است و این زمان معمولا از حداکثر زمان قطعی برق بیشتر است.

اما اگر قصد شما از خرید موتور برق، تامین برق یک مجموعه خارج از شبکه برق شهری است (مکانی که به کلی به برق دسترسی ندارد و موتور برق باید به صورت 24 ساعته برق مجموعه شما را تامین کند)، شرایط برای انتخاب موتور برق کمی پیچیده و متفاوت می شود. هیچ موتور برقی توانایی تامین برق به صورت شبانه روزی و 24 ساعته را ندارد و اگر شما قصد تامین برق این چنین مجموعه ای با موتور برق را داشته باشید، باید بدانید انجام این کار با یک موتور برق تنها امکان پذیر نیست و حداقل باید از 2 موتور برق استفاده کنید.

 

جمع بندی

امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما کاربردی بوده باشد و به شما برای خرید موتور برق مقرون به صرفه و مناسب نیاز، کمک کند. نکات بیان شده حاصل سال ها تجربه و توجه به نیاز مشتریان است و اطمینان داریم، شما می توانید با رعایت این نکات، یک خرید بی دغدغه و به دور از سردرگمی داشته باشید. اگر در هنگام خرید موتور برق، به نکته مهمی برخوردید که در این مطلب عنوان نشده حتما با ما در میان بگذارید. اگر در مورد مطالب بیان شده سوالی داشتید حتما در بخش نظرات همین مطلب عنوان کنید. تیم پشتیبانی ما در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود.

شما می توانید برای خرید موتور برق از وبسایت جی زد دیزل اینجا کلیک کیند. در پایان پیشنهاد می کنیم صفحه رسمی جی زد دیزل در اینستاگرام را دنبال کنید. ما در این صفحه علاوه بر معرفی انواع موتور برق، جشنواره و تخفیف های بسیاری ارائه می کنیم و شما می توانید برای خرید موتور برق مورد نظرتان از این صفحه استفاده کنید.